Samenwerkingsschool
De Odaschool en OBS de Uitkijktoren gaan samen als één school verder. Met behoud van hun eigen identiteit zullen beide scholen vanaf 1 augustus 2024 de krachten bundelen binnen een zogenoemde Samenwerkingsschool onder de naam "3hoven". Hiermee krijgt het basisonderwijs voor kinderen in Weert-Noord nóg meer kwaliteit en betekenis.

Voor de schoolbesturen van de katholieke Odaschool (MeerderWeert) en openbare basisschool de Uitkijktoren (Eduquaat) voelt samengaan als een logische vervolgstap. Onderwijskundig en organisatorisch trekken beide scholen immers al geruime tijd gezamenlijk op onder de naam 3hoven. Een speciale identiteitscommissie gaat onderzoeken hoe de nieuwe samenwerkingsschool die eigenheid voor kinderen en hun ouders het beste kan waarborgen. Dat betekent dat er ruimte moet zijn voor de verschillende identiteiten en grondslagen en dat er op school aandacht blijft voor feesten, vieringen en activiteiten die recht doen aan zowel de openbare als de katholieke identiteit.

Rondleiding en kennismaking
Wilt u kennismaken met onze school, dan is er de mogelijkheid om een rondleiding in te plannen. Heeft u hiertoe interesse, neem dan gerust contact met ons op. Dit kan telefonisch via 0495-535444 of via de mail info@obsdeuitkijktoren.nl

Maak alvast kennis met ons
Om alvast digitaal kennis te kunnen maken met de twee scholen en kinderopvang, is er een filmpje gemaakt en een flyer ontworpen waarmee u alvast een kijkje kunt nemen in de beide scholen en kinderopvang. Wilt u graag op een ander moment de school van binnen zien, dat kan! Neem dan gerust contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Nieuwbouw Boshoven
De basisscholen in de wijk Boshoven, (Odaschool en Uitkijktoren) zijn aan vervanging toe. Daarom is de gemeente in april 2022 gestart met een locatieonderzoek naar een geschikte plek voor een nieuw Integraal Kind Centrum (IKC) voor Boshoven. Het nieuwe gebouw biedt in de toekomst ruimte aan onderwijs, kinderopvang en maatschappelijke activiteiten. Het voorzien in een geschikte onderwijshuisvesting is een wettelijke verplichting van de gemeente, maar de basisschool van de toekomst is meer dan alleen een onderwijsvoorziening.

In een IKC komen allerlei functies die passen bij opgroeiende kinderen bij elkaar. Naast de basisscholen komt er ook kinderopvang en buitenschoolse opvang in de nieuwbouw. Meerdere functies onder één dak bundelen maakt de samenwerking tussen de partijen makkelijker en dat komt de kinderen die er les volgen of opgevangen worden ten goede.

Ook is het IKC een spil in de wijk die bijdraagt aan de leefbaarheid daarvan. Niet alleen een gebouw om in te leren, maar ook een plek voor maatschappelijke activiteiten. Ook om een school die centrale positie in de wijk te kunnen geven, is de samenwerking tussen kinderopvang, buitenschoolse opvang en school van belang. Bestaande scholen worden op dit moment dan ook zo veel mogelijk omgevormd tot Integrale Kind Centra.

Allereerst zal de gemeente op zoek gaan naar de beste locatie voor het IKC Boshoven. Daarbij wordt gekeken naar de ligging in de wijk, de beschikbare ruimte, bereikbaarheid en nog veel meer. Ook omwonenden en belanghebbenden worden hierbij betrokken. Uiteindelijk zal de gemeenteraad een besluit nemen over de nieuwe locatie.

Wanneer de nieuwe locatie voor het IKC bekend is, kan nog niet direct gestart worden met bouwen. Eerst zal een ontwerp voor het gebouw, de buitenruimte en het openbaar gebied gemaakt moeten worden. Daarna moet (afhankelijk van de locatie die gekozen wordt) het bestemmingsplan nog worden aangepast en een omgevingsvergunning voor de bouw worden aangevraagd. Pas daarna kan de bouw starten. De verwachting is dat het nieuwe gebouw in de loop van 2026 gereed kan zijn.
Bron: Weert de Gekste

Kent u onze actieve Facebook pagina al? Hierop staan allerlei foto's en filmpjes vanuit onze school met speelse, leerzame en uitdagende activiteiten. Check hier onze Facebookpagina!